Ridning är inte kul, säger pållen

/ Lucifer
Idag var det tänkt att Olle skulle rida Zanta på stubben. Att värma upp gick jättebra, de skrittade själva till kohagen och tillbaka, gjorde lite volter och sådär. Sedan fick Olle försöka ställa Zanta på volten, vilket inte gick överdrivet bra eftersom han verkar ha lite svårt att ha koll på allting samtidigt. Sedan är inte jag någon bra lärare heller. 
Sedan tänkte jag att vi skulle göra lite tempoväxlingar, men nehepp! Zanta ville inte ens gå upp i trav, utan stod istället helt still och brydde sig inte ett dugg om hjälperna. När hon tillslut skrittade så stannade hon varje gång han försökte få upp henne i trav. 
Det slutade med att jag fick hoppa upp och försöka få lite fason på henne (det var inte så brutalt som det låter, haha). Fick upp henne i trav efter flera protestiska bocksprång. Men några tempoväxlingar var inte att prata om. 
I stället gick vi ner till backarna vid kohagen för att fota lite. Hade då tänkt mig att Olle och Zanten skulle galoppera upp för backen (den är inte så brant), men inte då, han fick leda henne uppför. Vi knäppte i alla fall lite kort och därefter fick vi sluta för att Olle hade en kompis som väntade honom. 
 
Eftersom det inte blivit mycket av det passet så tänkte jag att jag skulle köra en sväng istället. Då var hon minsann riktigt taggad och ville bara framåt, knäppishäst. Vi höll på ett tag, gjorde iprincip samma saker som igår, men hon var väldigt stark och ville hela tiden öka, så jag bestämde mig för att köra på vägen istället. 
Vi körde förbi Skofteby och hon fick springa av sig ordentligt. 
 
Senare på eftermiddagen gick Olle själv en promenad med Lucifer ner till farmor. Han sa att det hade gått bra, dock hade Luci varit nafsig. 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: