Hatar oansvariga djurmänniskor

/ Lucifer
Oj, så skönt med torsdag! Nu är iprincip alla veckans värsta dagar förbi (om vi bortser från fredag, då vi går i skolan till halv fyra) och jag kan ta det lugnt. 
Hästarna har blivit lite stående även detta vecka, då det som sagt varit mycket i skolan, jag har kommit hem sent, varit på teatern o.s.v. Men idag fick Lucifer komma ut i alla fall! Han verkade väldigt glad över att få komma in och bli ompysslad en stund, och ville hela tiden vara med överallt. Jag har honom alltid lös i stallgången när jag gör honom i ordning, och så fort jag vände ryggen till och skulle hämta något i sadelkammaren traskade han efter, haha. 
I alla fall, det stod tömkörning på schemat idag. Luci var lite på tårna, vilket jag tror berodde på blåsten. Annars var han ganska alert och framåt, utan att bli stark eller dragig. När vi skulle gå förbi ett par buskar där det satt fåglar stannade han och skyggade, men det var inte mer än att jag bara gick jämsides med honom så löste det sig. 
Senare, när vi hederligt knallade fram på grusvägen hör jag plötsligt hur det skäller och en stor grand danois-hund kommer i full fart mot oss. Den stannade, tack och lov, ca 10 meter i från oss och Lucifer reagerade inte mer än att han inte ville släppa hunden ur sikte. Den hade alltså sprungit från sitt hus och över en jäkla stubbåker för att skälla på oss. Jag såg att ägaren kom gående över fältet längre bort och efter ett par minuter sprang hunden tillbaka. 
Flertalet gånger när jag kört/promenerat/sprungit vid deras hus (det går en allmän "skogsväg" där) har hundarna kommit rusande emot mig. Och inte lyssnar de när ägarna ropar heller! Och nu sprang hunden över som sagt över en åker i full fart mot oss, och även om jag själv inte är rädd för hundar - tänk om Lucifer hade blivit rädd och kastat sig iväg? Det hade faktiskt kunnat sluta riktigt illa. Och när vi ändå är igång, jag tror inte ens det är lagligt att ha hundarna okopplade vid den här tiden på året? 
 
Så, utöver att jag fortfarande är upprörd, var det en ganska bra tur. Lucifer skötte sig jättefint trots allt, min lilla klippa. 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: