Överpigg häst och fantastisk paddockpass

/ Lucifer
Tidigt på förmiddagen tog pappa och jag bilen till Skövde, där vi irrade runt på både Hööks och Biltema. Med mig hem fick jag en flughuva, flugspray och ett körspö (lyckades ha sönder mitt gamla när jag skulle ta upp det från marken, utan att inse att jag stod på det. Det sa knak.)
 
Mot kvällen fick först Luci komma ut en sväng. Tänkte ta en lugn tur i och med att han fått stå över en vecka, men Luci hade andra planer. Skulle trava en bit och då passade han på att sätta av i galopp! Fick inte stopp på honom, han bara bockade, ruskade på huvudet och ökade ännu mer. Att jag körde med det bettlösa tränset gjorde inte saken bättre. Stora asfaltsvägen närmade sig och jag hade fortfarande inte fått stopp på honom, men jag trodde att han skulle sakta av där. Icke då sa hästen och fortsatte galoppera även där! Tack och lov var det ingen trafik, annars hade det kunnat sluta riktigt illa. Fick slutligen stopp på honom genom att nästan köra ner i diket. 
Klandrar honom inte dock, det kan inte vara lätt att vara unghäst och ha så mycket överskottsenergi. Han gör det ju inte för att vara dum eller så, utan han är bara pigg. Han såg överlycklig ut hela tiden dessutom, så jag tror knappast att fått några men. 
Resten av turen hem överlevde vi utan några större problem. Det stod ett hundratal ensilagebalar på en åker och han skyggade lite för dem, men det är inte så konstigt. 
 
Sedan var det Zantas tur och även hon spändes för vagnen. Började med att värma upp på stubbåkern och sedan gick vi in i paddocken. Hon gick som en klocka från första stund. Jobbade som vanligt mycket med övergångar för att få henne känslig. Körde även igenom lb:1-programmet och hon var helt otrolig! Så lyhörd och arbetsvillig tror jag aldrig hon varit tidigare. 
Mamma knäppte ett par bilder, men då blev hon genast ofokuserad och ville inte fram. Så typiskt. 
Mot slutet lade jag fram ett par bommar som vi körde mellan i både skritt och trav. Utöver vagnsbredden var det ca 20cm's mellanrum mellan bommarna, men det klarade vi med lätthet. 
Är verkligen nöjd med det här passet, Zanta var så positiv och allt kändes fantastiskt. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: